COVID-19 je u veoma kratkom razdoblju uzdrmao svijet kroz različite aspekte uključujući zdravstvo i ekonomiju. Pošto se virus izrazito rapidno i lako širi među ljudima, uvedene su restrikcijske mjere poput socijalnog distanciranja, obveznog nošenja zaštitnih maski i sl. Uz takve restrikcijske mjere i visoku razinu straha kod ljudi, logično je da će se i navike potrošača drastično mijenjati.
U nastavku ćemo dati kratak osvrt kako je COVID kriza promijenila navike potrošača i da li je to dobro ili loše za globalnu ekonomiju.
Početkom globalnog izbijanja i širenja pandemije, Rand.org je napravio istraživanje nad 2,000 Amerikanaca o njihovim navikama kupovine preko interneta. Na sljedećoj slici se vide rezultati:
Izvor: Rand.org
Na slici iznad se mogu vidjeti promjene u navikama kupovine kod različitih dobnih skupina. Tako na primjer, skupina ljudi mlađa od 35 godina bilježi rast od 14% kada je riječ o online kupovini jednom ili više puta u tjednu. Što se tiče ostalih skupina, vidljivo je da se radi o povećanju od 8%. Prema ovoj analizi možemo zaključiti da su ljudi drastično promijenili navike kupovine, te da se kupnpozitivne statistike kod najstarije dobne grupe, što bi zapravo značilo da se ljudi postepeno educiraju oko korištenja računala, te imaju više vjere u kupovinu preko interneta.
Što se drugih značajnih promjena kod navika potrošača tiče, zanimljivo je da su kupci smanjili duljinu kupnje ili boravka u prodajnom prostoru. COVID je izazvao dosta straha kod opće populacije, te su restrikcije rezultirale u kraćem kupovanju.
Na temelju detaljnog istraživanja koje je proveo Letkomat, portal koji je fokusiran na prezentaciju letaka ponuda trgovačkih lanaca diljem Hrvatske, dobili smo veoma zanimljive podatke oko navika kupovina tokom COVID-19 krize.
Letkomat je napravio sveobuhvatno istraživanje ponašanja kupaca počevši od ožujka ove godine, te su zaključili sljedeće:
- Tokom pandemije, kupci su počeli masivno tražiti specifične letke na internetu kako bi izbjegli fizički kontakt. Naime, pregledi Letkomata su se povećali za čak 27% što ukupno broji 2.5 milijuna korisnika tokom pandemije.
- Ljudi su počeli planirati kupovinu namirnica putem mobilnih telefona. Tako na prijemer Letkomat bilježi 37% rast mobilnih korisnika, te 21% pad korisnika računala.
- Ljudi su najčešće pretraživali letke s prehrambenom ponudom. Zanimljiv primjer je da su pretrage za Konzum katalog narasle za 209% tokom karantene. Isto tako, letci drugih trgovačkih lanaca koji se specijaliziraju za prodaju prehrambenih proizvoda bilježi rast.
Još jedan fenomen koji se desio je promjena najdražih brendova potrošača. Na primjer, tijekom krize zabilježen je velik broj promjene brendova kod kupaca. Ako bi se kupci našli u kupovini određenog proizvoda, te taj proizvod kupuju godinama od istog proizvođača, ako taj proizvod ne bi bio dostupan, kupci bi se odlučili za kupnju drugog brenda. Isto tako, zanimljivo je da su beskontaktna plaćanja, narudžbe i dostave, te drive-through usluge zabilježile veliki porast tijekom trenutne krize. (economictimes.com)
Kao što možemo vidjeti, ljudi sve više brinu oko zdravlja, te izbjegavaju nepotrebno izlaganje na javnim prostorima. Upravo takav ‘mindset’ je u određenoj mjeri rezultirao naglim porastom kupovina preko interneta.
A.G.
/ Sponzorirani članak /